Update rugblessure door hardlopen

Nadat ik tijdens de Berlijn Marathon ben uitgestapt wegens rugklachten, bleef ik lang last houden van mijn onderrug. Gelukkig loop en fiets ik weer een tijdje zonder pijn rond.

Rugupdate

Met dit artikel wil ik je niet alleen een update geven van mijn blessure, maar ik hoop vooral dat ik mensen met (lage)rugklachten kan helpen met mijn ervaring.

Dry needling

Mijn eerste poging tot het oplossen van mijn rugprobleem was dry needling, op aanraden van de fysiotherapeut van Holland Runner (de organisatie bij wie we de marathonreis naar Berlijn geboekt hadden). Na een behandeling ging de fysiotherapeute over tot ‘gewone’ fysiotherapie en maakte mijn rug los met massage. Dat hielp even, maar na hooguit twee dagen kwam de pijn gewoon weer terug. Ik besloot daarom de behandeling bij deze praktijk te staken en op zoek te gaan naar een fysiotherapeut die veel sporters behandelt. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Geerensteingroep uit Amersfoort, Zeist en Woudenberg.

Manuele therapie

Uiteindelijk bleek dat mijn bekken niet alleen scheef stond, maar ook naar voren was gedraaid. Dry needling en massage zijn dan alleen kortetermijnoplossingen, maar aan de situatie zelf verandert niet veel. Dat verklaarde ook waarom ik na twee dagen weer last kreeg. De fysiotherapeut paste manuele therapie toe: met andere woorden je wordt ‘gekraakt’. Dat voelt heel gek en ook wel een beetje eng. Vooral bij de ruggengraat als er meerdere wervels ploppen. En daarnaast kreeg ik oefeningen mee om mijn bekken en onderrug te verstevigen.

Deze behandeling zette meer zoden aan de dijk en mijn bekken bleef recht staan. Al met al heb ik er wel bijna een half jaar mee gesukkeld, maar ben ik sinds een maand of twee pijnvrij.

Tips

Mijn tips voor als je ook (onderrug)klachten hebt:

  • zoek gericht naar een fysiotherapeut die veel sporters behandelt. Mijn ervaring is dat deze fysiotherapeuten je gerichter kunnen helpen en je problemen beter begrijpen;
  • als iemand manuele therapie als specialisatie heeft is dat een pré, is mijn ervaring. Hiermee kun je ook scheefstand in je bekken en ruggenwervels corrigeren. Dat heeft in mijn ervaring meer effect dan alleen massage;
  • als je pijnklachten verbeterd zijn, doe dan een looptest die je loopstijl analyseert, zoals bijvoorbeeld de running matrix of als je nog op tijd bent de Saucony Stride Lab. Hierdoor krijg je gerichte adviezen of oefeningen (afhankelijk van de soort test) en daar heb je op de lange termijn veel profijt van;
  • oefeningen om je rug te versterken zijn altijd goed. Op de website van Runner’s World staan er bijvoorbeeld een hele hoop;
  • woon je in Amersfoort of omgeving dan kan ik je Jaap Berghuis van de Geerensteingroep van harte aanbevelen!

Heb je nog vragen of heb je (andere) ervaringen met de behandeling van rugklachten? Dan lees ik ze graag in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *