Runningmatrix deel 1 (Margreet)

Na mijn marathondebacle waarbij ik uit moest stappen vanwege een onderrugblessure, ben ik natuurlijk naar een fysiotherapeut gegaan. Toen de dry needling niet genoeg hielp, koos ik voor een andere behandelaar. Ik kwam terecht bij de Geerensteingroep, een praktijk voor sportfysiotherapie in Amersfoort en Woudenberg. Zij bieden ook de running matrix aan. Dat is een testmethode die de sterke en zwakke punten in je lichaam laat zien.

running matrix intro

Zo kun je gerichter trainen en blessures voorkomen. Na mijn behandeling heb ik de running matrix gedaan en vandaag schrijf ik over mijn bevindingen.

Wat is de running matrix?

De running matrix bestaat uit tien oefeningen. Als je de oefening uitvoert, beoordeelt de fysiotherapeut hoe je dat doet en bepaalt per onderdeel of het wel/ niet goed gaat. Het programma berekent aan het einde je puntenaantal. Per oefening zijn dat er maximaal vijf en als je alles goed doet, heb je een score van 50. Aan het eind zie je waar je min- en pluspunten liggen en krijg je een verslag.

Hoe gaat de running matrix in zijn werk?

Eerst bekijk je een filmpje van de betreffende oefening. Daarna mag je het uitproberen. Sommige oefeningen zijn vrij complex dus dat uitproberen is wel handig! Daarna doe je het nog een keer en vindt de beoordeling plaats. De oefeningen zijn gericht op evenwicht en hoe je je lichaamsdelen onder controle kunt houden. Een voorbeeld is: je zit op knieën en handen. Dan strek je je rechterbeen naar achteren en je linkerhand ook naar achteren, terwijl je opzij kijkt. Wat gebeurt er dan met je heupen en onderrug? Of op een been staan met het andere been gebogen en naar voren en opzij springen.

De oefeningen zijn best pittig. Ik dacht van te voren: “ik ga even tien oefeningen doen en klaar”. Maar dat viel dus flink tegen. Sterker nog, de dag erna had ik lichte spierpijn. De uitslag viel mij overigens erg mee: 16 minpunten op de 50. Mijn probleemgebieden zijn duidelijk mijn heupen/ onderrug en een klein beetje mijn enkels. Ik heb zes oefeningen gekregen die ik een paar keer per week moet uitvoeren. Je kunt de test na een paar weken opnieuw doen om te kijken of je verbetering ziet. Ik zou dat pas doen als je de indruk hebt dat de oefeningen aanslaan.

running matrix

Hierboven zie je een deel van mijn einduitslag. De rode stippen geven een hoog risico op blessures aan, de oranje een laag risico en de groene zijn ‘veilig’.

Conclusie

De running matrix is een goede test om te kijken hoe je ervoor staat en wat je sterke en zwakke punten zijn. Voor een blessuregevoelig sport als hardlopen is dat absoluut geen overbodige luxe. Sommige oefeningen lijken wel veel op elkaar en testen eigenlijk dezelfde dingen. Volgens mijn fysiotherapeut waren zes oefeningen ook genoeg geweest en die indruk kreeg ik ook. Achteraf had ik er graag eerder van gehoord, dan was me misschien wel veel blessureleed bespaard gebleven. Met de resultaten en de oefeningen kan ik nu gericht aan de slag om weer fijn te kunnen lopen (en fietsen). Ik vind de running matrix een echte aanrader. Als je op dit moment een blessure hebt, wacht dan eerst totdat deze grotendeels over is. Een blessure kan de testresultaten namelijk vertekenen.

Praktische informatie

De running matrix duurt zo’n anderhalf uur. Het is handig om een korte sportbroek te dragen zodat de therapeut de stand van je benen goed kan beoordelen. Sportschoenen zijn niet nodig.
Je betaalt een eigen bijdrage voor de running matrix die afhankelijk is van je zorgverzekering. De optie met een hertest is natuurlijk duurder. Ik deed de running matrix bij de Geerensteingroep, maar er zijn meer fysiotherapeuten die de test aanbieden. Vaak zijn dat fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in sport.

2 Replies to “Runningmatrix deel 1 (Margreet)”

  1. Ik heb de running matrix vorige week gedaan en vond het confronterend maar heel erg goed om gericht te kunnen trainen en verder blessure hopelijk te voorkomen in de toekomst. Ik vind het ook een echte aanrader om erachter te komen waar de zwakke punten zitten en zou het ook iedereen aanraden die regelmatig in de blessuretijd zit

    1. Hallo Peet,

      Bedankt voor je reactie en wat fijn dat jij ook meer inzicht hebt gekregen in je lichaam. Wat vind je van de oefeningen die je hebt gekregen? Zelf vond ik deze vrij pittig om goed uit te voeren.

      Groeten, Marco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *