Elite HRV app

Tegenwoordig kun je met de software bij je hardloophorloges al een mooi beeld krijgen van het herstel na een stevige training. Na een update geeft mijn Polar M400 al een indicatie van hersteltijd in uren. Op de site geeft Polar een nog beter beeld en kun je zien of je niet overtraind bent. Een andere manier om naar je herstel te kijken is met behulp van je hartslagritmevariabiliteit, oftewel je HRV.

Elite HRV

Wat is hartritmevariabiliteit?

“Het verschil tussen de hartslag tijdens de inademing en de hartslag tijdens de uitademing wordt Hart Ritme Variabiliteit (HRV) genoemd. Deze hartritmevariabiliteit (of hartcoherentie) vertelt iets over de staat van je lichaam. Hoe ontspannender je bent, hoe groter de hartcoherentie. Deze neemt weer af wanneer de gespannenheid en stress groter wordt. Als je zeer angstig of gestrest bent, zal de hartcoherentie geheel afwezig zijn. Een kleine hartritmevariabiliteit (lage hartcoherentie) komt overeen met onbalans en onevenwicht tussen het orthosympathische en het parasympathische zenuwstelsel. Een grote hartritmevariabiliteit (hogere hartcoherentie) staat voor een goed evenwicht tussen het gaspedaal en het rempedaal. Wie een hogere hartcoherentie wil bereiken, zal dus het verschil in hartslag zo groot mogelijk moeten maken. Dit kan je dan doen door korter in te ademen en langer uit te ademen! Simpel maar wetenschappelijk onderbouwt.” (Bron: http://heartfulness.be/Hartcoherentie/hch.html)

Elite HRV meting

Het meten van je HRV met de Elite HRV app

Het enige dat je nodig hebt om deze HRV te meten is je hartslagmeter en een app, zoals de Elite HRV. Deze heb ik nu een tijdje in gebruik en hieronder deel ik graag mijn eerste bevindingen.

De elite HRV is een gratis app. Je hebt daarnaast een hartslagmeter nodig die compatibel is, bijvoorbeeld mijn polar H7. Zodra je de app hebt ingesteld en je hartslagmeter hebt gekoppeld kun je regelmatig je HRV meten. Het beste is om dit in de ochtend op een vast moment te doen. De app is daar ook op ingericht via de functie Morning readiness reading optie die op je startscherm staat.

Deze check duurt 2,5 minuut waarin je hartslag en ritme wordt gemeten. Na afloop krijg je een cijfer (van 1 – 10) en een rapportje waarin wordt aangegeven hoe het met je belasting is gesteld.

Resultaat Conclusie

De app en informatie komt vrij technisch over. De rapportage inclusief cijfer (1-10, waarbij boven de 7 goed is) en kleuren (rood, geel en groen) is verder wel duidelijk, echter kwam mijn gevoel niet altijd overeen met het resultaat. Op een dag kon ik volgens de app de training opvoeren terwijl ik de vorige training nog voelde en wat grieperig was. Ook zou de uitleg over

de gebruikte termen en het resultaat over een grotere periode beter inzichtelijk gemaakt kunnen worden. Er zitten enkele hulpteksten in, maar die zijn goed verborgen zoals bij de rapportage. Verder zitten er in de app wel een aantal nuttige oefeningen, bijvoorbeeld om je te helpen om beter adem te halen.

Kortom: een mooi hulpmiddel, maar vergeet niet te luisteren naar je eigen lichaam, om zodoende je trainingen daarop aan te passen.

Elite HRV kun je downloaden in de Appstore:
https://appsto.re/nl/sSuYZ.i

Wellicht ken jij nog een betere app om je HRV te meten en te verbeteren?

RelatedPost

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *